Aker Brygge og Den Utrolige Reisen

Etter en lang byggeprosess sto Bydel Aker Brygge ferdigstilt i en helt ny drakt i 2014. Det gamle kjøpesenteret ble revet og erstattet med en innendørs handlegate som strekker seg på tvers av bydelen. Nye spennende butikker og serveringssteder flyttet inn og pulsen var tilbake i gatene. Det mange ikke vet er at Aker Brygge bærer på en unik historie. Fra industrihavn med skipsverft og oljeproduksjon til Oslofolkets møteplass for uteliv og business har bydelen vært gjennom en utrolig reise ikke alle kjenner til i dag. Så la oss ta et tilbakeblikk på historien og markere et helt nytt kapittel i Aker Brygges historie:

Akers Mek

Vi går så langt tilbake som til tidlig 1800-tallet. Den gangen het området Holmen og lå i Pipervika (i dag Vika). Her vokste det fram små industribedrifter på området, og langs Kai 3 – der Onda restaurant står i dag – hadde Kongeskipet fast plass på vinteren.

I 1854 flyttet Akers Mekaniske Verksted (Agers Mechaniske Værksted) til Holmen. Det ble startet av Oslos gründermiljø på denne tiden, som var en gruppe menn med forskjellig bakgrunn; militære, mekanikere, akademikere og forretningsfolk. Bedriften ble et moderne verft for bygging og reparasjon av skip av stål med dampmaskin, og dominerte Oslo Havn i lang tid.

I årene som fulgte ble Akers Mek. et kjent sted for innovasjon. Fra håndverkertradisjoner, småskala reparasjoner og små damppassasjerskip i innenriksfart til ingeniørkunst, motorskip, datateknologi og installasjoner for oljeindustrien – Akers Mek. og verkstedets ansatte var et nav i byggingen av Norge.

Det moderne verftet

Etter 1950 gikk Akers Mek. i spissen for moderniseringen av norsk verftsindustri, og satset i større grad på nybygg. Med amerikanerne som forbilde, begynte de å lage standardskip som det kunne produseres mange like eksempler av – verftet måtte legge fra seg stoltheten i å gi hvert skip sin unike identitet.

Akers Mek. fortsatte å begi seg ut på nye markeder utover 60- og 70-tallet, med bygging av supertankere og oljeinstallasjoner. Dette krevde mye plass, noe som etter hvert førte til at verkstedet ble overflødig som produksjonsenhet i konsernet Aker, og den flotte eiendommen i Vika var mer verdifull som et byutviklingsprosjekt.

I 1982 ble verftet lagt ned, og første ombyggingen til Aker Brygge var i gang. Store deler av produksjonslokalene ut mot sjøen ble bygget om til kontorlokaler, og de indre områdene ble bygget om til luksuriøse leiligheter.

«Jappetiden»

I 1986, midt i det som ble kalt jappetiden, ble Aker Brygge innviet. På denne tiden var det full fart inn i en liberalisert økonomi, og et økende bilde av mange ’nyrike,’ børsspekulanter, eiendomsutviklere og investorer levde på kreditt. De startet nye selskaper i nye bransjer i vekst som telefon og media. Den luksuriøse livsstilen med uteliv og forbruk dominerte mediebildet, og her gled nye Aker Brygge rett inn. Med den nye strandpromenaden, restauranter, butikker, forretningsbygg og eksklusive leiligheter ble området fort et populært samlingssted for Oslofolk.

Nye Aker Brygge

Over 20 år etter innvielsen av Aker Brygge, ble det bestemt av Norwegian Property at en ny oppgraderingsprosess skulle settes i gang. Blant økende byutvikling og urbanisering i Oslo hadde bydelen blitt utdatert, og fått et tydelig stempel som turistattraksjon på sommeren og ellers et sted for travle businessmenn. I 2011 startet derfor reisen mot et nytt kapittel i Aker Brygges historie, og en ny ombyggingsprosess ble igangsatt.

Etter flere år med oppgraderinger og en ekstrem ”make over” sto bydelen ferdigstilt i en helt ny drakt. Med tydeligere samspill og kontraster mellom industrihistorien og samtiden, er Aker Brygge blitt en levende og moderne bydel som bærer på en del av Norges historie. Deler av de gamle teglsteinsbyggene har blitt ført tilbake til sin opprinnelig form fra Akers Mek.-tiden, og bygningene fra 80-tallet har fått moderne fasader. I tillegg har det gamle kjøpesenteret blitt revet og erstattet med en innendørs handlegate med nye spennende butikker og serveringssteder.

Aker Brygge er nå blitt en levende bydel som tilbyr urbane opplevelser og en sjelden nærhet til sjøen. Med egen julegate, kunstutstillinger, motevisninger og markeder skal den urbane bydelen kunne oppleves av alle – hvordan du ønsker å bruke den er opp til deg selv.

Kilder: www.industrimuseum.no

Publisert 25.02.2016